fredag 6 maj 2011

Det kryper i benen

Sitter och surfar runt som vanligt när inspirationen till kemi-plugg tryter.
Listar därför de värsta skriv-stereotyperna, de som riktigt får det att krypa i benen och käkarna
att spännas.

1. VERSALSKRIVAREN
JAG SKRIVER ALLTID MED VERSALER OCH TANKEN HAR ALDRIG SLAGIT MIG ATT DET SER FRUKTANSVÄRT SKRIKIGT, OBILDAT OCH BARNSLIGT UT. JAG SKRIVER ÄVEN VERSALER I SMS, EFTERSOM JAG INTE VET HUR MAN ÄNDRAR TILL GEMENER.
Som omväxling kan JAG SKRIVA VERSALER NÄR jag tycker något är extra viktigt ELLER bara lite då OCH DÅ HELT utan KONSEKVENS ELLER MENING.

2. talsprååkksskrivarn
ja skrive talspråk som om ja skulle prata, de e ju lättare än å använda hjärnan å skriva riktigt.
jag tyckäh inte om så krångnliga texter, de e jobbit juh!

3. felstavaren
du ba tycker jag är dum för att ja stavar inte så rätt jämmt, men hallå, du är så fördommsfull och dömmer mig för hur jag stavar istälet för o lyssna på det ja säjjer. du måste axepptera och respecktera andra som kanske inte skriver så offta å därför inte är så bra på å skriva. punckt slut.
Ja, det värsta är nog när folk inte kan skilja på ända och enda.

4. När folk censurerar sina egna svordomar med diverse tecken. j*****a, h----lvete, s##t.
Ska du svära så gör det då, vad är vitsen med att lägga in en massa stjärnor och distraherande symboler när man ändå förstår att det ska vara ett fult ord där? Eller använd fantasin och kom på ett fyndigare superlativ eller uttryck, t ex attans bananer, fy bubblan,kära nån, whatever.

5. ...... punktaren...
den som skriver punkter.... så här mitt i ... texten... .. tenderar sällan att använda andra tecken... förutom just punkter...gärna.. flera ... på .. rad...........

6. Mala-påaren
Använder tvärt emot punktaren aldrig någonsin punkt eller något annat tecken för den delen utan skriver allt i en enda lång lång mening som i slutändan blir väldigt svårt att begripa ofta med ointressanta synpunkter och utsvävningar typ när jag såg en hund som bajsade på gatan och den som ägde hunden plockade inte upp bajset vad äckligt hälsningar anonym

7. Sär skrivaren
Denna är en lite generande punkt för min egen del, eftersom jag inte är nån expert vad gäller regler för särskrivning. Efter vistelsen i London är jag ännu mer osäker, eftersom engelsmännen ofta tar till bindestrecket. Men när jag ser uppenbara särskrivningar och vet att det är fel blir jag smått irriterad. Dock kan särskrivningar i alla fall vara smått humoristiska till skillnad från de ovannämnda stereotyperna som endast är irriterande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar