tisdag 2 november 2010

att sy en vojlock

Tjoho!!
Äntligen är Åskans vojlock klar. Köpte Singern i fredags och sydde järnet en dag, så här gick det till:

Jag använde mig av : Möbeltyg under metern
Tjock fleece på undersidan som ska ligga mot hästen
Ett stycke tjock skummgummibit, sådan som används till t ex stolsdynor
Vanlig tråd som matchade möbeltyget
Jeansnål till symaksinen



Jag använde en vojlock som mall för skumgummit, klippte ut och tråcklade först ihop sidorna och förstärkte sedan med fleece i skarven.






När skumgummin tagit form klippte jag ut möbeltyget med en väl tilltagen sömsmån. Sydde ihop de två delarna räta mot räta, nålade upp på skummgummin.



Jag bestämde mig för att sy fast fleecen och möbeltyget på samma gång, dels för att skumgummin inte matades särskilt bra av maskinen och för att undvika massor av stygn som gör det trögare och trögare för nålen att gå igenom. Fleecen klippte jag med samma sömsmån som möbeltyget för att vara på den säkra sidan, däremot blev fleecen i ett stycke istället för två delar.




Här kämpar sig nålen igenom. Innan jag fattade hur jag skulle ta mig an skumgummin var jag nästan redo att ge upp men det gick bra så länge jag inte hade för bråttom och hade både över och undertyg så att säga. Pressarfoten var verkligen uppe på max.




Det stora beslutet; ska jag quilta eller inte? Jag hade aldrig gjort det! Fick prova mig fram, mätte och ritade ut streck med en linjal och sydde därefter. Och helt tokigt blev det inte.




Här hade jag quiltat små rutor och funderade över hur fransbandet skulle sättas fast på bästa sätt och det viktigaste, hur jag skulle lyckas fålla in kanten! Symaskinen hade redan hängt sig några gånger där det var som tjockast.



...Och detta är resultatet! Inte så pjåkigt. Insidan är ingen stilstudie men jag är ändå väldigt nöjd. Det roliga är att jag lyckats sy utan någon beskrivning utan bara på egen känsla.

1 kommentar: