lördag 27 november 2010

jobb- och stickhelg

Hoho!! Dax för ett litet inlägg.
Sedan senast har jag börjat fundera på julklappar, och insett att budgeten blir tajt iår.
Den första person jag kunde bestämma gåva åt var lilla Saga. En stickad mössa och en ny vattenflaska (eftersom den förra användes så frekvent att den faktiskt gick sönder).
Kollade runt i Flitiga Fingrar, och hittade ett fint mönster som jag köpte. Också garner till, och föresten, rundsticka behövde man också. Så det slutade på drygt 150 kr för allt. Men är det inte charmigare med en hemmastickad mössa än nått massproducerat skit från Lindex? Jag intalar mig själv det. För att ingen annan snorig unge på dagis ska ta den ska jag sy fast en liten lapp med Sagas namn på också. Mössan ska stanna i släkten, det är nått som är säkert.

Det är så rogivande att sticka. Det bara går av sig sjävt, maska för maska i all oöndlighet! Och så fort tiden går sen. Eftersom jag var ledig i torsdags satte jag mig bekvämt i soffan med Dexter säsong 4 och mina garner och stickor. Efter 4 timmars stickning = ett 4 cm brett hantverk. Visst, det är avslappnande, men processen är långsam. Kan inte förstå hur folk i några tider har haft tiden att sticka tröjor t ex. Det måste ta över en vecka att slutföra. hövvaligen.

Nu till nått helt annat, en liten namnkoll nämligen. Enligt denna lista är det vanlígare att heta Axelina, Rigmor och Betty än Caroline. Är lite det lite sjukt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar