tisdag 9 november 2010

Icke-råd

Ååh, jag är så trött på dessa orealistiska råd som florerar i media så fort det är nått.
Ta t ex nya lasermannen i Malmö. Polisen tyckte att folk skulle "vara försiktiga", vad nu det innebär om en sjuk människa är ute i samhället och skjuter på folk. Det enda som då skulle kunna hjälpa är väl en heltäckande skottsäker overall. Eller att inte gå utanför dörren, man får lösa maten genom hemkörning. Fast, det är klart, man kan ju inte öppna dörren för främlingar. Attans. Och om du bor på bottenvåningen, kryp efter golvet för att minimera risken för beskjutning. Eller skaffa mörkläggningsgardiner. Men beakta, dessa knep garanterar ej din säkerhet.

Eller när våldsmän är ute och härjar. Då bör tjejer och kvinnor vara mer på sin vakt än vanligt (eftersom vi i normala fall tydligen bör akta oss också). Jag brukar höra självutnämnda förnuftiga radda upp försiktighetsåtgärder, t ex att göra sällskap med en kompis på vägen hem. Det jobbiga är ju då att mina kompisar inte bor på min väg hem. De bor på andra sidan stan, och dom är påväg hem till sig.

Nu såhär i snötider gör Aftonbladet stora rubriker om "snökaos" och uppmannar folk att "stanna inne" och "låta bilen stå om man inte måste". Stanna inne? Jag har ett jobb att sköta. Fast måste och måste, får man semester för lite snö skulle det inte vara mig emot.
Men come on, samhället är inte som på Emil i Lönnebergas tid där bara åkte ut i snöstormar om Alfred låg för döden. Här MÅSTE folk sköta sitt jobb, man MÅSTE gå på skolan och det kan hända att man MÅSTE köpa en mat eftersom man inte råkar ha en bod med torkat kött och inlagda grönsaker hemma på gården.


Jag bara ber på mina bara knän att årets snöröjning åtminstonde kan sätta igång innan det snöat 2 dm, vilket inte inträffade förra året. Amen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar