tisdag 4 oktober 2011

Källkritik

Hej! Jag är en plugghästtjej som säger hej!
Eftersom många där ute går i skolan och behöver söka information till sina uppsatser tänkte jag passa på att tipsa er om vad man ska undvika för källor.

1. Om texten är skriven i Comic Sans, läs den inte. Det är bara skit!

2. Om bakgrundsbilden på hemsidan upprepar sig med ohyggligt synliga skarvar är personen bakom den inte trovärdig som källa, oavsett utbildning, kön eller ålder.

3. Om en kategori i listan till höger eller vänster heter "Min katt Molle" bör du kritiskt granska informationen på resten av sidan.

4. Om personen bakom sidan presenterar sig som "Hej jag heter Sara och går i femman...." bör du kritiskt granska informationen på resten av sidan.

5. Om texterna innehåller för mycket "jag tycker/anser/tror" finns risken att den innehåller förvrängd fakta eller rentav faktafel!

6. Om texten innehåller någon av textstereotyperna , glöm att du nånsin besökt den.

7. Om du är inne på en hemsida och en läskig exorcistbild visar sig på skärmen samt ett fasansfullt skri spränger dina laptophögtalare, då är du på en av internets mörkaste och lömskaste platser. Du har blivit lurad och måste kritiskt granska din kompis/sambo/familjemedlem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar